زمینهی جولان خیرهایی که خداوند در قلبت قرار داده را بیشتر کن تا به پیروزی نزدیکتر شوی.
یا لطیف
سخنرانی حجةالاسلام سید محمد انجوی نژاد
24 / 10 / 1390
موضوع : پالایش قلب «قسمت دوم»
شبهات قلبیه یا وهم
وهم چیزهایی غیر واقعی و خیالی است که گمان می کنیم واقعیت است. شبهه هم یعنی چیزی که شبیه حقیقت ساخته شده است.
بحارالانوار - جلد 72 - صفحه 55
راوی
از امام صادق (ع) سوال می کند که چند نفر از برادرانم که آدم های موثقی
هستند، خبر ارتکاب عمل بدی از شخصی را نقل کرده اند، اما از خود آن فرد که
می پرسم انکار می کند. برخورد ما باید چگونه باشد؟
حضرت فرمودند: «ای
محمد! گواهی گوش و چشمت را هم نسبت به برادرت دروغ بشمار. و اگر 50 فرد
عادل هم گواهی دهند اما خودش برخلاف آن ها گفت، او را باور دار و همه را
تکذیب کن. و چیزی درباره ی او فاش مکن که زشتش کنی و آبرویش را ببری و از
آنان باش که خدا فرمود [سوره نور - آیه 19 ] هرکه دوست دارد زشتی درباره
مؤمنان فاش شود، برای او در دنیا و آخرت عذابی الیم و دردناک است. »
نگاه
ما به برادران و خواهران دینیمان باید اینگونه باشد. اصلا قضاوتی درباره
بقیه نداشته باشیم. هیچ درجه ای در دنیا و آخرت بابت این قضاوت هایمان به
ما نمی دهند.
قضاوت نکردن نورانیت قلبی می آورد.
بحارالانوار - جلد 75 - صفحه 280
امام صادق (ع) خطاب به عبدالله بن جندب: « درمورد گناهکارانی که از جمع شیعیان هستند سخن مگوئید مگر به خیر و خوبی ؛ و از خداوند خاضعانه برایشان طلب توفیق توبه کنید. »
تاثیر سکوت و قضاوت نکردن در پالایش قلب.
می
فرمایند مؤمنی که اینگونه است خدا قلبش را زلال می کند. در عباداتش قلبش
زود ارتباط برقرار می کند. زود از غم ها رهایی پیدا می کند.
صحبت پشت سر
بقیه - بر فرض محال اگر غیبت هم نباشد - قساوتی می آورد که قلب انسان را
سنگین می کند. در این زمان توفیق نماز باصفا و ارتباط زیبا از انسان گرفته
می شود. توفیق خیرات گرفته می شود. توفیق اشک و توسل گرفته می شود. میل به
دعا کم می شود.
قلب پاک و نورانی ماحصل سکوت است.
امام باقر (ع) می فرمایند 3 مدل قلب داریم :
1. قلب واژگون
قلب
کافر. از خصوصیاتش این است که تعصب دارد. قلب متعصب قلبیست که درصدی از
کفر در آن هست. حاضر به تغییر نیست. به یک قضاوت هایی رسیده و به آن ها
تعصب دارد؛ در نتیجه دنبال تغییرش نیست.
برخورد کفار با پیامبر در زمان صدر اسلام موید همین مطلب است؛ پنبه در گوششان فرو می کردند چون نمی خواستند حقیقت را بشنوند.
2. قلب دارای حُب نفس
قلبی که خودش برای خودش خیلی ارزش قائل است. قلبی که باعث می شود انسان همه خلائق را بخاطر خودش زیرپا بگذارد.
3. شهوت
امام صادق (ع) می فرمایند قلب دارای شهوت، حکمت نمی پذیرد. وقتی شهوت بیاید، قلب تعطیل می شود.
جوانتر
ها نسبت به گناهان شهوانی تاثیرپذیرتر از سایر گناهان هستند. به محض اینکه
شهوت می آید، قلب واکنش نشان می دهد. قلب جوان، پاک تر است و سریع تر
ملتهب می شود.
* این شهوت، یک قسمتش شهوات جنسی است؛ شهوت شکم، شهوت مقام، احترام، شهوت کبر و شهوت خودشیفتگی هم مورد نظر است.
امام
باقر (ع) : قلبی که در آن خیر و شر به نزاعند، - مثل اغلب مردم؛ تعصب در
آن نیست. به دنبال حقیقت می گردد. بعضی وقت ها شهوت دارد و گاهی ندارد،
گاهی حب نفس دارد و گاهی ایثار در آن هست -
از این قلب باید خیلی مراقبت کرد.
هرچقدر کمک کنی میزان پیروزی های خیر بیشتر شود، در جدال بعدی احتمال پیروزی را بالا برده ای.
خیلی از ما توفیقاتمان کم است برای اینکه زمینه ی خوبی هایی که داریم را فراهم نمی کنیم!
زمینه ی جولان خیرهایی که خداوند در قلبت قرار داده را بیشتر کن تا به پیروزی نزدیک تر شوی.
مثلا جایی که جدال بین جوانمردی و شهوت هست، زمینه ی تقویت جوانمردی را فراهم کن.
یا برای مثال وقتی که میدانی در حرم شاهچراغ (ع) و مکان های مقدس نورانیتت بیشتر است، این نورانیت را برای قلبت تأمین کن.
اگر می دانی با فلان دوستت بگردی اثرات خوبی برایت دارد، ارتباطت را بیشتر کن.
تا خداوند دستت را بگیرد.
میدان مبارزه ی شیطان را محدود و میزان جولان مَلَک را زیاد کن.
+ قلب مفتوح
قلب مؤمن مفتوحٌ للخیر است.
این قلب به درجه ای از اطمینان رسیده که هرجا برود تمام سیگنال های مثبت را می گیرد، بدون جذب هیچ سیگنال منفی.
قلب مفتوح با شر ارتباطی برقرار نمی کند؛ برا شرّ مسدود است.
امام صادق (ع) می فرمایند: «
برخی از مردم از نظر فصاحت در «ل» یا «و» خطا نمی کنند، ولی قلب آن ها از
شدت تیرگی، از شام تیره تیره تر است. و برخی از مردم از قلب خود با زبان
خویش نمی توانند خبر دهند، اما قلب بسیار بسیار نورانی و پاکی دارند. »
قلب را از روی زبان نمی شود شناخت. برخی قلبشان دریای نور است اما نمی توانند بر زبان جاری اش کنند. اینجا نور مهجور می شود.
می فرمایند قلب آن ها مانند چراغ نورانی است. چراغ خودش نور می دهد. این افراد در جمع تاثیر نورانی ایجاد می کنند.
در
درجات بالا وقتی قلب مؤمن مفتوح می شود، دیگر فقط حضور مؤمن کفایت می کند؛
فقط بودنش می شود برکت. بخاطر نور او، ظلمات خارج می شود.
این قلب امتیاز به شیطان نمی دهد. چون مسدود شده در مقابل شرّ. به هیچ وجه با شیطان و شیطنت ها کنار نمی آید.
حیله های شیطانی
- آفت فرافکنی در قلب مفتوح وجود ندارد.
بطور طبیعی قلب مؤمن خیر را برای خودش جذب می کند و شر را از خودش دفع می کند.
یکی
از آفات رایج در بین مؤمنین و مؤمنات فرافکنی است. چیزی را که می شنود و
پیامی را که دریافت می کند، درباره ی خودش و قلب خودش نمی سنجد؛ فوراً بقیه
به ذهنش می آیند!
معروف هایی که به او امر می شود و منکرهایی که از آن نهی می شود را فرافکنی می کند.
این قلب از نظر دینی مؤمن نیست. دائم در ذهنش از خودش بدترها رژه می روند، نه بهترها !
ولی در سطوح بالاتر، قلب مؤمن آنقدر مشغول به خودش است که فرصت نمی کند بقیه را نقد کند.
عده ای همیشه در حال ناله و اعتراض به بی وفایی مردم و زمانه هستند، ولی قلب مؤمن آنقدر مشغول ِ " ای دل چه اندیشیده ای در عذر آن تقصیرها .. زان سوی او چندان وفا، زین سوی تو چندین جفا " است که فرصتی برای بررسی دیگران ندارد! قلبٌ مشغول بمولاه.
قلب بیکار دائم در حال بررسی بقیه است. حتی تذکراتش بوی فرافکنی می دهد!
انسان اخلاقی ادبیاتش هم باید اخلاقی باشد. رفتارش هم.
بی اخلاقی فقط گناه نیست. آدم فرافکن قلبش قلب مؤمن نیست. نه اینکه برود جهنم!
مراقب قلبت باش.
- توجه منصرف شده از صراط مستقیم به شخصی خاص
حضرت
امام (ره) می فرمایند: در مسیر دین به شخص خاصی می نگرد تا به جایی می رسد
که او را عاری از هرگونه خطا و گناه می بیند و اینجاست که صراط مستقیم را
رها کرده است.
معصوم فقط 14 تا داریم! کسی که دین را به تو می آموزد اگر
تمام توجه و نگاهت به او باشد، و نگاهی به صراط مستقیم نداشته باشی، اگر
او منحرف شود تو هم پشت سرش می روی!
ولی اگر نگاهت به صراط مستقیم باشد، اگر او اپسیلونی هم کج شود، تو صراط را می بینی.
امام (ره) فرمود دوران شیخ و شمس گذشته است.
- وهمیات برای انسان های غیرعادی طلب
کسانی هستند که در مسیر دین دنبال مسائل غیر عادی اند. آدم های غیرعادی طلب هیچ گاه به ذات دین نمی رسند. دین حقیقتی است که در صراط مستقیم مشخص است. در زیارت جامعه کبیره می خوانیم : ائمةُ الهدی. دین برای هدایت، عَلَم دارد.
انسان
های غیرعادی طلب در دنیا و آخرت زمین می خورند. چون حتی در دنیا هم دنبال
مسائل غیرعادی است. احساس می کنند! متفاوتند! در دین هم زمین می خورند.
امام
صادق (ع) فرمود خدا لعنت کند صوفیه را. اگر شیعیان ما یک بار در یکی از
مجالس صوفیه شرکت کنند، گویا ما 14 معصوم را یک جا به قتل رسانده اند.
چون این ها هیچ چیز از دین نمی دانند، مگر چیزی که بخواهند با آن تو را وهمی کنند.
- غفلت از تاثیر عبادات ظاهریه بر قلب
اگر می خواهی قلبت مفتوح و نورانی بماند، عبادات ظاهریه خیلی تاثیر دارد؛ نماز، ذکر، جلسه و توسل.
- غفلت از فرصت های ظاهری و باطنی به دلیل توهمات قلبیه
فرصت
های ظاهری و باطنی را از دست می دهد. در اوج جوانی چندین مسیر در مقابلش
است، ولی آنقدر در توهمات و فرافکنی ها و چرا مردم اینگونه اند و چرا دنیا
چنین است، غرق می شود و وقتی به خودش می آید دیگر حتی فرصت های دنیایی را
هم ندارد و عمرش سر آمده.
از فرصت ها نهایت استفاده را بکنید.
پس برای پالایش قلب:
خارج
کردن رذائل؛ حسد، بغض، کبر و کینه - ورود فضائل - کنترل زبان - قضاوت
نکردن - رحم و شفقت - رسیدگی به دنیا و بهره وری از لذت هایش به اندازه ی
لزوم.
تا انشاءالله برسیم به جایی که خانم زینب (س) در آن شرایط فرمود ما رأیت الا جمیلا ..
برگرفته از سایت کانون رهپویان وصال