گنجیشکک اشی مشی
راجع به قلب چی می دونی؟ عضو صنوبری شکل ...یه چیزی مثل چینی که زود می شکنه؟ یه چیزی مثل حباب که زود می ترکه؟ قلب، یه چیزی مثل گنجشکه.1 در روز هفت بار رنگ عوض می کنه. یه ساعت محبت شدید داره. یه ساعت خشم و غضب توش پر می شه. یه ساعت دیگه همه رو می بخشه. یه ساعت دیگه می شه مرکز کینه و دشمنی. این قلب ادمیزاده. من ادمیزاد باید با این قلب چه کنم؟ وقتی کنار بچه ام هستم از دستش عصبانی می شم، می زنمش، بعد وجدان درد م یگیرم، بغلش می کنم. بچه ام دوباره کار بد می کنه دوباره عصبانی می شم. این یه مثال واضحیه از تغییر حالت های قلب در روز...حالا واقعا. من با همچین موجودی چه کنم؟
بیخود نیست وقتی می گن اگه این قلب سالم بمونه بقیه چیزها هم سالم می مونه.2 وقتی عصبانی می شه شنیدی می گن خون جلوی چشمش رو می گیره. این همون کار قلبه. قلب مثل پادشاه می مونه. اگه تبهکار باشه نابود می کنه اگه درستکار باشه بالتبع لشکریانش هم درستکار هستند و کارهای درست انجام می ده3 برای اینکه این گنجیشک رو بهتر بشناسی این روایت رو م یذارم بخونش دقیق. توش گفته قلب چی کاره است. انسان ها به واسطه این قلب چه حالت هایی براشون پیش می یاد و به چه مشکلاتی دچار می شن. (12 دسته)اخرش می رسی به این که هر چی هست زیر سر این قلبه.
قال علىّ علیه السّلام: لقد علّق بنیاط
هذا الانسان بضعة هى اعجب ما فیه و ذلک القلب و له موادّ من الحکمة و اضداد
من خلافها فان سنح له الرّجاء اذلّه الطّمع و ان هاج به الطّمع اهلکه
الحرص و ان ملکه الیأس قتله الاسف و ان عرض له الغضب اشتدّ به الغیظ و ان
اسعده الرّضا نسى التّحفّظ و ان غاله الخوف شغله الحذر و ان اتّسع له الأمن
استلبته العزّة و ان اصابته مصیبة فضحه الجزع و ان افاد مالا اطغاه الغنى و
ان عضّته الفاقة شغله البلاء و ان جهده الجوع قعدت به الضّعف و ان افرط به
الشّبع کظّته البطنة فکلّ تقصیر به مضرّ و کلّ افراط له مفسد
(الحدیت-روایات تربیتى ج2 ص : 396)
على علیه السّلام در باره قلب آدمى که خلقتى بس عجیب و شگفتآور دارد فرموده است: در این کانون تمایلات عاطفى، مجموعهاى از خواهشهاى حکیمانه و تمایلاتى ضدّ آنها گرد آمده است،
اگر امیدوار شود تمنّاى طمع خوارش میسازد،
اگر میل بآز و طمع در ضمیرش جنبش کند خواهش حرص تباهش مینماید،
اگر ناامید گردد اندوه و غم او را میکشد،
اگر حالت غضب بر وى دست دهد بشدّت خشمگین میگردد،
اگر خشنود شود خودداریهاى لازم را فراموش میکند،
اگر دچار خوف و هراس شود در جستجوى راه نجات، حیرتزده و مبهوت میگردد،
اگر در امنیّت و گشایش قرار گیرد غفلت و نادانى آن را از کفش میرباید،
اگر بمصیبتى دچار شود بىتابى رسوایش میکند،
اگر مالى بدست آورد توانگرى بطغیانش وامیدارد،
اگر فقر و تهیدستى آزارش دهد گرفتار بلا مىشود،
اگر گرسنگى بر او فشار آورد ناتوانى، گریبانگیرش میکند،
اگر در خوردن زیادهروى کند فشار شکم ناراحتش میسازد،
پس هر کوتاهى و کندروى در تمایلات، براى بشر زیانآور است، و هر افراط و تندروى نیز مایه فساد و تباهى است.
فقط کد می دم. ادامه اش رو با همین کد ها پیش ببر:
کد اول: خدا بهت یه عقلی داده که پیامبر درونته.4
کد دوم: خدا رو یادت نره. 5
دلم نیومد این سوال رو نپرسم. اگه شما گیر کنی بین دو تا گزینه برای رفتن و ماندن. رفتنی که قلب یکی رو می شکونه و ماندنی که بازم قلب یکی رو می شکونه، اونوقت چه می کنی؟؟؟
1. قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله: «إنّ قلب ابن آدم مثل العصفور، یتقلّب فى الیوم سبع مرّات». (پیام پیامبر ص : 622)رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: «دل فرزند آدم مانند گنجشک است، در هر روز هفت بار دگرگون مىشود»
2. قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله: «ألا و إنّ فى الجسد مضغة إذا صلحت صلح الجسد کلّه و إذا فسدت فسد الجسد کلّه، ألا و هى القلب». (پیام پیامبر . ص : 622) رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: «زنهار که در بدن پاره گوشتى است که اگر سالم باشد همه بدن سالم است و اگر فاسد گردد، همه بدن فاسد مىگردد، بدانید که آن قلب است»
3. قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله: «القلب ملک، و له جنود، فإذا صلح الملک صلحت جنوده، و إذا فسد الملک فسدت جنوده». (پیام پیامبر . ص : 622) رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: «قلب براى بدن چون پادشاه است و لشکریانى دارد. اگر پادشاه درستکار باشد، سپاهیانش هم درستکار خواهند بود. و اگر پادشاه تبهکار باشد، لشکریانش نیز تبهکار خواهند بود
4. عن علىّ علیه السّلام قال: للقلوب خواطر سوء و العقول تزجر منها (الحدیت-روایات تربیتى ج2 . ص : 395 و غرر الحکم، صفحه 581) نیز فرموده است: در دلهاى بشر، خاطرات بد و خواهشهاى زشت پدید مىآید، عقل است که از اعمال آن خاطرات جلوگیرى میکند و بشر را از بد کارى و گناه محافظت مینماید.
5. قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله: «إنّ قلب ابن آدم بکلّ واد شعبة، فمن أتبع قلبه الشّعب کلّها لم یبال اللّه بأىّ واد أهلکه، و من توکّل على اللّه کفاه الشّعب». (پیام پیامبر ص : 622)رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: «قلب فرزند آدم به هر سو راهى دارد، اگر کسى در هر یک از این راهها از قلب خود پیروى کند، خداوند باکى ندارد که او را در کجا هلاک کند. و اگر کسى به خداوند توکّل کند، از همه راهها او را بس است
* قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله: «إنّ قلوب بنى آدم کلّها بین أصبعین من أصابع الرّحمان کقلب واحد یصرّفه حیث شاء». (پیام پیامبر ص : 622) رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: «همه قلبهاى بنى آدم بین دستان رحمت خداوند رحمان مانند قلب یک شخص است، آن را هر گونه که بخواهد دگرگون مىسازد»
* قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله: «قلب الشّیخ شابّ على حبّ اثنتین: حبّ العیش و المال». (پیام پیامبر ص : 622) رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: «قلب پیر در دو مورد جوان است: دوستى زندگى و حبّ مال».
* قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله: «قلب المؤمن حلو یحبّ الحلاوة». (پیام پیامبر ص : 622) رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: «قلب مؤمن شیرین است و حلاوت را دوست دارد
* قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله: «إنّ للقلوب صدأ کصدإ الحدید، و جلاؤها الإستغفار». (پیام پیامبر ص : 622) رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: «قلبها نیز مانند آهن زنگار مىبندند، و استغفار جلاى آن است».
* قال رسول اللَّه صلّى اللَّه علیه و آله: جبلت القلوب على حبّ من احسن الیها و بغض من اساء علیها (الحدیت-روایات تربیتى ج2 ص : 395) رسول اکرم (ص) فرموده: دلهاى مردم با این تمایل فطرى آفریده شده است که نیکىکنندگان بخود را دوست داشته باشند و بدکنندگان به خویش را دشمن دارند.
* جاء اعرابىّ الى النّبىّ صلّى اللَّه علیه و آله فقال یا رسول اللَّه علّمنى عملا ادخل به الجنّة، فقال: ما احببت ان یأتیه النّاس الیک فأته الیهم، و ما کرهت ان یأتیه النّاس الیک فلا تأته الیهم.(الحدیت-روایات تربیتى ج2 ص : 395) مردى حضور رسول اکرم (ص) شرفیاب شد عرض کرد بمن چیزى بیاموزید که بوسیله آن داخل بهشت شوم، حضرت فرمود: آنچه را که دوست دارى مردم نسبت بتو رفتار کنند تو نیز در باره مردم همان طور عمل کن، و آنچه را که میل ندارى در باره تو عمل کنند تو هم نسبت به مردم آن طور رفتار مکن.
* قال ابو عبد اللَّه علیه السّلام: کان ابى یقول انّه لیس من عبد مؤمن الّا و فی قلبه نوران نور خیفة و نور رجاء لو وزن هذا لم یزد على هذا و لو وزن هذا لم یزد على هذا (الحدیت-روایات تربیتى ج2 ص : 399) امام صادق علیه السّلام از پدرش نقل کرده است که میفرمود: هیچ بنده مؤمنى نیست مگر آنکه در قلبش دو روشنى وجود دارد یکى نور ترس و دیگرى نور امید، این دو احساس در نهاد مردم با ایمان آنچنان متساوى است که اگر سنجیده شوند هیچ یک بر دگرى فزونى ندارد.
* قال رسول اللَّه صلّى اللَّه علیه و آله: افضل النّاس من عشق العبادة فعانقها و احبّها بقلبه و باشرها بجسده
(الحدیت-روایات تربیتى ج2 ص : 399 و کافى 2، صفحه 83) رسول اکرم (ص) فرموده: از همه مردم برتر و بهتر در پرستش الهى کسى است که با عبادت خدا عشقورزى کند، معانقه نماید، بندگى پروردگار را در دل دوست بدارد و با بدن انجام دهد.
* قال علىّ علیه السّلام: بیان الرّجل ینبئ عن قوّة جنانه (الحدیت-روایات تربیتى ج2 ص : 400 و غرر الحکم، صفحه 343) على علیه السّلام میفرماید: سخنان هر انسانى حاکى از قوّت قلب و نیرومندى روان او است، یعنى بهر نسبتى که روح آدمى قوىتر و اعتماد به نفسش بیشتر است کلامش قاطعتر و سخنش نیرومندتر است.
* کان أمیر المؤمنین صلوات اللَّه علیه یقول: لیجتمع فی قلبک الافتقار الى النّاس و الاستغناء عنهم. فیکون افتقارک الیهم فی لین کلامک و حسن بشرک. و یکون استغناؤک عنهم فی نزاهة عرضک و بقاء عزّک.
(الحدیت-روایات تربیتى ج2 ص : 401 و کافى جلد 2 صفحه 149) على علیه السّلام همواره این درس را بپیروان خود میداد که لازم است هر انسانى در باطن خود نسبت بمردم داراى دو احساس باشد: یکى احتیاج بآنها و دیگرى بىنیازى از آنها. احساس احتیاج را با سخنان نرم و روى گشاده خود آشکار کند، و بىنیازى خویش را بوسیله اجتناب از زبونى و حفظ شرافت شخصى خود ظاهر سازد
- ۹۰/۰۲/۱۱
حسابی از مطلبت استفاده کردم ممنونم ازت عزیز
موفق مؤید سرزنده باشی با قلبی آکنده از نور ان شاءالله