ظــــــــــــرف
هر وقت می خواستم پست هامو قبل از جمعه بنویسم که لطافت و سنگینی جمعه ها رو تو وبم نریزم نشد که نشد و اتفاقا همون موقع به روز کردن هام جمعه ها شد. این بار از جمعه ها می گویم.
جمعه ای که به رسم ایرانی روز تعطیل است و به رسم کهن روز خانواده. به رسم اسلام روز نظافت و پاکیزگی1. به رسم بندگی روز عبودیت و بنده پروری2 . روز قبولی دوچندان اعمال و روز مضاعف شدن ثواب3 و عقاب ها...
جمعه انگار، ظرف وجودی عظیمی دارد برای صلوات. صلواتی که ثوابش فقط به شمارش پروردگار است. ظرف محدودی دارد برای معصیت. که معصیت در این روز عقاب بیشتری دارد. ظرف وسیعی دارد برای مناجات که اذکار فراوانی در این روز ذکر شده و هر چه به غروب نزدیک تر می شویم انگاز این ظرفیت وسیع تر و وسیع تر می شود. مانند افتابی که در غروب پهن می شود. و آن زمان است که دعای سمات را می خوانیم.
اما این جمعه با این همه ظرف وجودی اش برای طاعت و عبادت و و لایت و ظهور به چه درد من می خورد؟ منی که ظرفیت این ظرف را ندارم. من در روزها نهفته ام یا روز ها در من؟ اگر ظرفیت من پذیرای وسعت جمعه را نداشته باشد ، آنگاه گمان میکنم : جمعه ها روز غم است. چون من ظرفیت شادی در ان روز را نداشتم. شادی ذکر و صلوات و مناجات.
در طول هفته مراقبه و مشارطه را باید داشت تا ظرفیتمان برای جمعه افزون شود.
باید تلاوت قران و ادعیه را داشت تا باز هم سعه وجودیمان عظیم تر شود.
دقت کردی هر چه به روز جمعه نزدیک تر می شویم تراکم مناجات ها بیشتر می شود؟ دعای کمیل. دعای صباح. دعای خاصه جمعه. دعای ندبه. نماز جمعه. غسل جمعه. اذکار و صلوات خاصه جمعه. دعای سمات و باز هم کمی ارام تر و ارام تر ...انگار جمعه برای به اوج رسیدن است. انگار جمعه قله ی روزهای دیگر است. انگار و انگار....
جمعه ها (البته هر روز اما جمعه ها خاص تر )، بسیار صلوات بفرستید بر محمد و ال محمد...
اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم 4
ادامه مطلب رو بخون. منفعت می بری. به یادت بسپار و توفیق عمل کردن رو هم از خداوند بخواه ...التماس دعا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انس بن مالک از پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله) نقل مىکند که فرمود: شب و روز جمعه بیست و چهار ساعت است و خداوند در هر ساعت آن شش صد هزار نفر را از آتش آزاد مىکند
هشام بن حکم در باره مردى که مىخواهد کار خیرى مانند دادن صدقه و گرفتن روزه و مثل آنها را انجام دهد، از امام صادق (علیه السّلام) نقل مىکند که فرمود: این در روز جمعه باشد که همانا در روز جمعه عمل دو چندان مىشود.
4. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و اله مَنْ صَلَّى عَلَیَّ یَوْمَ الْجُمُعَةِ مِائَةَ صَلَاةٍ قَضَى اللَّهُ لَهُ سِتِّینَ حَاجَةً ثَلَاثُونَ لِلدُّنْیَا وَ ثَلَاثُونَ لِلْآخِرَة (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ص : 156)
محمد بن فضیل از امام رضا علیه السّلام روایت کرده است که رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: کسى که در روز جمعه یک صد مرتبه صلوات بر من بفرستد، خداوند شصت حاجت او را بر آورد، سى حاجت متعلق به دنیا و سى حاجت متعلق به آخرت است.
* عَنْ زُرَارَةَ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السّلام لَا تَدَعِ الْغُسْلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّهُ سُنَّةٌ وَ شَمَّ الطِّیبَ وَ الْبَسْ صَالِحَ ثِیَابِکَ وَ لْیَکُنْ فَرَاغُکَ مِنَ الْغُسْلِ قَبْلَ الزَّوَالِ فَإِذَا زَالَتْ فَقُمْ وَ عَلَیْکَ السَّکِینَةَ وَ الْوَقَارَ وَ قَالَ الْغُسْلُ وَاجِبٌ یَوْمَ الْجُمُعَة( الکافی ج3 ص : 417)
ابو جعفر باقر (علیه السّلام) گفت: غسل جمعه را ترک مکن که سنّترسول خدا است. روز جمعه، عطر بزن و لباس آراسته بر تن کن. غسل جمعه باید قبل از زوال ظهر انجام بگیرد و چون ظهر شد، برخیز و با آرامش و وقار به نماز بپرداز. ابو جعفر گفت: غسل روز جمعه واجب است
* عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ الْغُسْلُ یَوْمَ الْجُمُعَةِ عَلَى الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ فِی الْحَضَرِ وَ عَلَى الرِّجَالِ فِی السَّفَرِ وَ لَیْسَ عَلَى النِّسَاءِ فِی السَّفَر (الکافی ج3 ص : 41)
ابو عبد الله صادق (ع) گفت: غسل جمعه، در وطن، بر مردان و زنان واجب است و در سفر، فقط بر مردان واجب است و بر زنان واجب نیست
* عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ خَالِدٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الْأَوَّلَ ع کَیْفَ صَارَ غُسْلُ یَوْمِ الْجُمُعَةِ وَاجِباً فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى أَتَمَّ صَلَاةَ الْفَرِیضَةِ بِصَلَاةِ النَّافِلَةِ وَ أَتَمَّ صِیَامَ الْفَرِیضَةِ بِصِیَامِ النَّافِلَةِ وَ أَتَمَّ وُضُوءَ الْفَرِیضَةِ بِغُسْلِ یَوْمِ الْجُمُعَةِ مَا کَانَ فِی ذَلِکَ مِنْ سَهْوٍ أَوْ تَقْصِیرٍ أَوْ نِسْیَانٍ أَوْ نُقْصَان (الکافی ج3 ص : 41)
از ابو الحسن کاظم (ع) پرسیدم: از چه رو غسل جمعه واجب است؟ ابو الحسن گفت: خداوند تبارک و تعالى، نماز فریضه را با نماز نافله؛ و روزه فریضه را با روزه نافله؛ و وضوى فریضه را با غسل جمعه ترمیم کرد تا اگر سهو و خطائى در فرائض صورت بگیرد، جبران شود.
* عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السّلام قَالَ السَّبْتُ لَنَا وَ الْأَحَدُ لِشِیعَتِنَا وَ الْإِثْنَیْنِ لِأَعْدَائِنَا وَ الثَّلَاثَاءُ لِبَنِی أُمَیَّةَ وَ الْأَرْبِعَاءُ یَوْمُ شُرْبِ الدَّوَاءِ وَ الْخَمِیسُ تُقْضَى فِیهِ الْحَوَائِجُ وَ الْجُمُعَةُ لِلتَّنَظُّفِ وَ التَّطَیُّبِ وَ هُوَ عِیدُ الْمُسْلِمِینَ وَ هُوَ أَفْضَلُ مِنَ الْفِطْرِ وَ الْأَضْحَى وَ یَوْمُ الْغَدِیرِ أَفْضَلُ الْأَعْیَادِ وَ هُوَ ثَامِنَ عَشَرَ مِنْ ذِی الْحِجَّةِ وَ کَانَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ وَ یَخْرُجُ قَائِمُنَا أَهْلَ الْبَیْتِ یَوْمَ الْجُمُعَةِ وَ یَقُومُ الْقِیَامَةُ یَوْمَ الْجُمُعَةِ وَ مَا مِنْ عَمَلٍ یَوْمَ الْجُمُعَةِ أَفْضَلُ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِه (الخصال ج2 ص : 393)
محمد بن ابى عمیر از چند نفر و آنها از امام صادق (علیه السّلام) نقل مىکنند که فرمود: شنبه براى ما و یک شنبه براى شیعیان ما و دوشنبه براى دشمنان ما و سهشنبه براى بنى امیه و چهارشنبه روز خوردن دواست و در پنجشنبه حاجتها روا مىشود و روز جمعه براى نظافت کردن و عطر زدن است و آن عید مسلمانان و افضل از عید فطر و عید قربان است و روز غدیر بهترین عیدهاست و آن روز هیجدهم ذیحجه است که روز جمعه بوده و قائم ما اهل بیت، روز جمعه ظهور مىکند و قیامت نیز روز جمعه برپا مىشود و در روز جمعه هیچ عملى با فضیلتتر از صلوات بر محمد و آل محمد نیست.
* َ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و اله إِنَّ یَوْمَ الْجُمُعَةِ سَیِّدُ الْأَیَّامِ وَ أَعْظَمُ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ یَوْمِ الْأَضْحَى وَ یَوْمِ الْفِطْرِ فِیهِ خَمْسُ خِصَالٍ خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِیهِ آدَمَ ع وَ أَهْبَطَ اللَّهُ فِیهِ آدَمَ إِلَى الْأَرْضِ وَ فِیهِ تَوَفَّى اللَّهُ آدَمَ وَ فِیهِ سَاعَةٌ لَا یَسْأَلُ اللَّهَ الْعَبْدُ فِیهَا شَیْئاً إِلَّا آتَاهُ مَا لَمْ یَسْأَلْ حَرَاماً وَ مَا مِنْ مَلَکٍ مُقَرَّبٍ وَ لَا سَمَاءٍ وَ لَا أَرْضٍ وَ لَا رِیَاحٍ وَ لَا جِبَالٍ وَ لَا بَرٍّ وَ لَا بَحْرٍ إِلَّا وَ هُنَّ یَشْفَقْنَ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ أَنْ تَقُومَ فِیهِ السَّاعَة (الخصال ج1 ص : 315)
رسول خدا (صلی الله علیه و اله) فرمود: براستى که روز جمعه سر آمد روزها است و در پیشگاه الهى از روز عید قربان و عید ماه رمضان والاتر است پنج خصلت در آن است خداى عز و جل آدم را آن روز آفرید و در آن روز آدم را بزمین فرود آورد و در آن روز جان آدم را گرفت و در آن روز ساعتى است که بنده درآن ساعت در خواستى از خدا نکند مگر آنکه خداوند درخواستش را باو میدهد تا آنجا که خواستهاش حرام نباشد و همه فرشتگان مقرب الهى و آسمانها و زمینها و بادها و کوهها و بیابانها و دریاها روزها جمعه در هراسند از اینکه قیامت بر پا شود.
* عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ تَقْلِیمُ الْأَظْفَارِ یَوْمَ الْجُمُعَةِ یُؤْمِنُ مِنَ الْجُذَامِ وَ الْبَرَصِ وَ الْعَمَى وَ إِنْ لَمْ یَحْتَجْ فَحُکَّهَا حَکّاً وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَنْ قَلَّمَ أَظْفَارَهُ وَ قَصَّ شَارِبَهُ فِی کُلِّ جُمُعَةٍ ثُمَّ قَالَ بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلَى سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُعْطِیَ بِکُلِّ قُلَامَةٍ وَ جُزَازَةٍ عِتْقُ رَقَبَةٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِیل (الخصال ج2 ص : 390)
هشام بن سالم از امام صادق (علیه السّلام) نقل مىکند که فرمود: گرفتن ناخن در روز جمعه از جذام و پیسى و کورى حفظ مىکند و اگر لازم نباشد سر آن را سوهان زند. و امام صادق علیه السّلام فرمود: هر کس در هر جمعهاى ناخنها را بگیرد و سبیلش را کوتاه کند و آنگاه بگوید: «به نام خدا و براى خدا و بر اساس سنت محمد و آل محمد» در برابر هر ناخن و مویى که ریخته شده، ثواب آزاد کردن بندهاى از فرزندان اسماعیل داده مىشود.
* عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السّلام قَالَ لَا یَنْبَغِی لِلرَّجُلِ أَنْ یَدَعَ الطِّیبَ فِی کُلِّ یَوْمٍ فَإِنْ لَمْ یَقْدِرْ عَلَیْهِ فَیَوْمٌ وَ یَوْمٌ لَا فَإِنْ لَمْ یَقْدِرْ فَفِی کُلِّ جُمُعَةٍ وَ لَا یَدَعْ ذَلِک (الخصال ج2 ص : 390)
معمر بن خلّاء از امام رضا (علیه السّلام) نقل مىکند که فرمود: براى مؤمن شایسته نیست که عطر زدن را در هیچ روزى ترک کند و اگر بر آن توانایى ندارد یک روز عطر بزند و یک روز نزند و اگر به آن هم توانایى ندارد، هر جمعه عطر بزند و آن را ترک نکند
* النّبیّ «صلی الله علیه و اله»: قال لی حبیبی جبرئیل : تطیّب یوما و یوما لا، و یوم الجمعة لا بدّ منه و لا تترک له. (الحیاة ج6 ص : 219)
پیامبر «ص»: دوست من جبرئیل به من گفت: یک روز در میان، خود را معطّر ساز، و روزهاى جمعه عطر زدن را ترک مکن.
* عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ کَانَ أَبِی ع أَقَلَّ أَهْلِ بَیْتِهِ مَالًا وَ أَعْظَمَهُمْ مَؤُنَةً قَالَ وَ کَانَ یَتَصَدَّقُ کُلَّ جُمُعَةٍ بِدِینَارٍ وَ کَانَ یَقُولُ الصَّدَقَةُ یَوْمَ الْجُمُعَةِ تُضَاعَفُ لِفَضْلِ الْجُمُعَةِ عَلَى غَیْرِهِ مِنَ الْأَیَّام (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ص : 185)
ابو محمّد وابشى و عبد اللَّه بن بکیر و راوى دیگرى از امام صادق علیه السّلام روایت کردهاند که فرمود: دارائى پدرم کمتر از بقیه افراد اهل بیت خود ولى هزینه زندگى او (از آنان) بیشتر بود، و آن حضرت علیه السّلام در روز جمعه یک دینار صدقه مىداد و مىفرمود: (ثواب) صدقه دادن در روز جمعه چند برابر مىشود به خاطر فضیلتى که روز جمعه بر دیگر روزهاى هفته دارد.
* قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السّلام إِذَا صَلَّیْتَ الْعَصْرَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَقُلِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْأَوْصِیَاءِ الْمَرْضِیِّینَ بِأَفْضَلِ صَلَوَاتِکَ وَ بَارِکْ عَلَیْهِمْ بِأَفْضَلِ بَرَکَاتِکَ وَ السَّلَامُ عَلَیْهِمْ وَ عَلَى أَرْوَاحِهِمْ وَ أَجْسَادِهِمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ- فَإِنَّ مَنْ قَالَهَا فِی دُبُرِ الْعَصْرِ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ مِائَةَ أَلْفِ حَسَنَةٍ وَ مَحَا اللَّهُ عَنْهُ مِائَةَ أَلْفِ سَیِّئَةٍ وَ قَضَى لَهُ بِهَا مِائَةَ أَلْفِ حَاجَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ بِهَا مِائَةَ أَلْفِ دَرَجَة (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ص : 38)
ناجیه از امام محمد باقر علیه السّلام روایت کرده است: چون در روز جمعه، نماز عصر را بجاى آوردى، این دعا را بخوان: بار الها! بهترین درودهاى خود را بر محمد صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم و آل محمد علیهم السّلام (و) جانشینانش که از آنان راضى و خشنودى، بفرست، و بهترین برکات خود را بر آنان نازل فرما، و درود و برکت و رحمت خدا بر آنان و ارواح آنان و بدنهاى (مطهّر) آنان باد. پس اگر کسى چنین کند، خداوند صد هزار حسنه براى او مىنویسد و صد هزار گناه از (نامه اعمال) او پاک مىکند، و صد هزار حاجت او را برآورده مىسازد و صد هزار درجه (مقام) او را بالا مىبرد.
* قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله: «أطرفوا أهلیکم کلّ یوم جمعة بشىء من الفاکهة و اللّحم حتّى یفرحوا بالجمعة» (پیام پیامبر ص : 410)
رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: «هر روز جمعه مقدارى میوه و گوشت به خانواده خویش پیشکش دارید تا به جمعه شادمان گردند»
* قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و اله: تَقُومُ السَّاعَةُ یَوْمَ الْجُمُعَةِ بَیْنَ صَلَاةِ الظُّهْرِ وَ الْعَصْر (الخصال ج2 . ص : 390)
دارم بن قبیصه از امام رضا (علیه السّلام) و او از پدرانش نقل مىکند که پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله) فرمود: قیامت در روز جمعه میان نماز ظهر و عصر قیام مىکند
- ۹۰/۰۲/۲۳
جمعه مشتاق دیدار یار بودن وخانه را اب وجارو کردن است
جمعه بهشتی دیگر در دل ساختن وپرپرواز گوشودن است
جمعه از خیر وبرکت است وانسان را نور میبخشد
وجمعه معنی وتفسیر انتظار است
زیبا از جمعه گفتی
عـمری در انتظار نشستم نیامدی
دل را به روی غیر تو ببستم نیامدی
دل را برای آمـدنت، مهربـان من
روزی هـزار بـار شکستـم نیامـدی
امروز هم که با همه ی بی قراری ام
عاشق تر از همیشه ات هستم نیامدی
گفتند سبز پوش تو، از کعبه می رسد
هر جمعه رو به قبله نشستم نیامدی