ساتـــــــــــــــــر
چهارشنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۰، ۱۲:۱۴ ب.ظ
این جمله رو زیاد شنیدیم: انسان جایز الخطاست. با یه کوچولو اغماض می تونم بپذیرم جمله قبل رو. انسان ممکن الخطاست. امکانش هست که خطا و اشتباه بکنه ولی قرار نیست که بهش چراغ سبز بدیم و بگیم که جایز هست که خطا بکنی. نه اتفاقا خیلی هم سفارش شده به اینکه هر کاری رو با قوت و درست انجام بدیم.[1] و به همین خاطر است که اینقدر سفارش به تفکر و تعمق در مورد مسائل شده است.[2] اما اگه فردی کاری رو انجام داد و خطایی کرد اونوقت من برم همه جا جار بزنم که آی مردم فلانی این اشتباه رو کرده؟ یا خودش رو هی سرزنش کنم که ای فلان شده چرا این طوری میکنی؟ یا نه اصلا در گوش ها پچ پچ کنم که : آره، این فلانی هم آدم نیست ها. اونم فلان کار رو کرده....وای به حال من اگه بخوام چنین کارهایی رو بکنم. اونوقت من می تونم اسم خودم رو بزارم مسلمان؟ مومن که هیچ. همون مسلمان هم گمون نکنم!
تازه این که خطا و اشتباه در امری بود. اگه من ببینم که کسی گناهی انجام می ده باید گناهش رو جار بزنم؟ به روی خودش بیارم؟ یا حتی اصلا این اجازه رو دارم که تو ذهنم هی به خودم یادآوری کنم؟ شنیدی اون روایت رو که می گه: بهترین برادر تو آن کسى است که گناه و خطاى تو را به خود، فراموش کند و خوبی های تو رو به خودش یادآوری کند.[3] حتی تو ذهنمون هم نباید یادآوری کنیم دیگه چه برسه به جار زدن.
خدایا کمکم کن صفت ستاریتت رو به ارث ببرم . به ارث بردن چنین چیزی خیلی زیباست. چند روز پیش روایت نابی رو دیدم در مورد هفتاد گناه کبیره[4]. ببین می تونی تو عکس زیر هفتاد تیکه رو بشماری!!!
خیلی برام جالب بود که اینقدر خداوند هوای بنده هاشوداره و ما بنده ها چقدر خدا رو می بینیم؟؟!!
[1] . الامام علی «ع»: .. فالناظر بالقلب، العامل بالبصر، یکون مبتدأ عمله أن یعلم: أعمله علیه أم له؟ فإن کان له مضى فیه، و إن کان علیه وقف عنه. فإنّ العامل بغیر علم کالسّائر على غیر طریق، فلا یزیده بعده عن الطّریق الواضح إلّا بعدا من حاجته. و العامل بالعلم کالسّائر على الطّریق الواضح. فلینظر ناظر: أسائر هو أم راجع. (الحیاة با ترجمه احمد آرام - ج1 - ص : 195) پامام على «ع»: انسان بینادل آگاه، کار خویش را از آنجا آغاز مىکند که بداند آیا عمل او به سود وى است یا به زیان وى، تا اگر به سود وى بود پیش رود، و اگر به زیان او بود بازایستد، زیرا که عملکننده بدون علم همچون کسى است که جز بر راه پیش مىرود، یعنى هر چه از راه روشن دورتر شود از مقصود خود دورتر خواهد شد. و آنکه با علم عمل کند همچون کسى است که بر راه روشن حرکت مىکند. بنا بر این، انسان بینا باید بنگرد که آیا به پیش مىرود یا به پس باز مىگردد
[2] . الامام علی «ع»: من فکّر قبل العمل، کثر صوابه. «غرر الحکم»/ 277 والحیاة - ج1 - ص : 86 » امام على «ع»: آنکه پیش از هر کار بیندیشد، استوارى کارش بیشتر باشد.
[3] . امام عسکرى(سلام الله علیه): خَیرُ إخوانِکَ مَن نَسِیَ ذَنبَکَ، وذَکَرَ إحسانَکَ إلَیهِ. (میزان الحکمة: ح 288) بهترین برادر تو آن کسى است که گناه و خطاى تو را به خود، فراموش کند. و خوبی های تو رو به خودش یادآوری کند
[4] . عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ یَجِبُ لِلْمُؤْمِنِ عَلَى الْمُؤْمِنِ أَنْ یَسْتُرَ عَلَیْهِ سَبْعِینَ کَبِیرَة (الکافی - ج2 - ص : 205) امام باقر علیه السّلام فرمود: بر مؤمن واجبست که هفتاد گناه کبیره را بر مؤمن بپوشاند
تازه این که خطا و اشتباه در امری بود. اگه من ببینم که کسی گناهی انجام می ده باید گناهش رو جار بزنم؟ به روی خودش بیارم؟ یا حتی اصلا این اجازه رو دارم که تو ذهنم هی به خودم یادآوری کنم؟ شنیدی اون روایت رو که می گه: بهترین برادر تو آن کسى است که گناه و خطاى تو را به خود، فراموش کند و خوبی های تو رو به خودش یادآوری کند.[3] حتی تو ذهنمون هم نباید یادآوری کنیم دیگه چه برسه به جار زدن.
خدایا کمکم کن صفت ستاریتت رو به ارث ببرم . به ارث بردن چنین چیزی خیلی زیباست. چند روز پیش روایت نابی رو دیدم در مورد هفتاد گناه کبیره[4]. ببین می تونی تو عکس زیر هفتاد تیکه رو بشماری!!!
خیلی برام جالب بود که اینقدر خداوند هوای بنده هاشوداره و ما بنده ها چقدر خدا رو می بینیم؟؟!!
[1] . الامام علی «ع»: .. فالناظر بالقلب، العامل بالبصر، یکون مبتدأ عمله أن یعلم: أعمله علیه أم له؟ فإن کان له مضى فیه، و إن کان علیه وقف عنه. فإنّ العامل بغیر علم کالسّائر على غیر طریق، فلا یزیده بعده عن الطّریق الواضح إلّا بعدا من حاجته. و العامل بالعلم کالسّائر على الطّریق الواضح. فلینظر ناظر: أسائر هو أم راجع. (الحیاة با ترجمه احمد آرام - ج1 - ص : 195) پامام على «ع»: انسان بینادل آگاه، کار خویش را از آنجا آغاز مىکند که بداند آیا عمل او به سود وى است یا به زیان وى، تا اگر به سود وى بود پیش رود، و اگر به زیان او بود بازایستد، زیرا که عملکننده بدون علم همچون کسى است که جز بر راه پیش مىرود، یعنى هر چه از راه روشن دورتر شود از مقصود خود دورتر خواهد شد. و آنکه با علم عمل کند همچون کسى است که بر راه روشن حرکت مىکند. بنا بر این، انسان بینا باید بنگرد که آیا به پیش مىرود یا به پس باز مىگردد
[2] . الامام علی «ع»: من فکّر قبل العمل، کثر صوابه. «غرر الحکم»/ 277 والحیاة - ج1 - ص : 86 » امام على «ع»: آنکه پیش از هر کار بیندیشد، استوارى کارش بیشتر باشد.
[3] . امام عسکرى(سلام الله علیه): خَیرُ إخوانِکَ مَن نَسِیَ ذَنبَکَ، وذَکَرَ إحسانَکَ إلَیهِ. (میزان الحکمة: ح 288) بهترین برادر تو آن کسى است که گناه و خطاى تو را به خود، فراموش کند. و خوبی های تو رو به خودش یادآوری کند
[4] . عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ یَجِبُ لِلْمُؤْمِنِ عَلَى الْمُؤْمِنِ أَنْ یَسْتُرَ عَلَیْهِ سَبْعِینَ کَبِیرَة (الکافی - ج2 - ص : 205) امام باقر علیه السّلام فرمود: بر مؤمن واجبست که هفتاد گناه کبیره را بر مؤمن بپوشاند
- ۹۰/۰۲/۲۸
پست خیلی زیبایی بود ممنون که اینطور مسایل اخلاقی را بیان میکنی
شمردن در عکس هم خوب بود
یاد روایتی افتادم که می فرماید
عَنْ مُبَارَکٍ مَوْلَى الرِّضَا عَلِیِّ بْنِ مُوسَى ع قَالَ لَا یَکُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً حَتَّى یَکُونَ فِیهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِیِّهِ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِیِّهِ فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَکِتْمَانُ سِرِّهِ قَالَ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ- عالِمُ الْغَیْبِ فَلا یُظْهِرُ عَلى غَیْبِهِ أَحَداً. إِلَّا مَنِ ارْتَضى مِنْ رَسُولٍ وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِیِّهِ فَمُدَارَاةُ النَّاسِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَ نَبِیَّهُ بِمُدَارَاةِ النَّاسِ فَقَالَ خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِالْجاهِلِینَ وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِیِّهِ فَالصَّبْرُ فِی الْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ یَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الصَّابِرِینَ فِی الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حِینَ الْبَأْسِ أُولئِکَ الَّذِینَ صَدَقُوا وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُتَّقُون
از مبارک مولاى امام رضا، فرمود مؤمن مؤمن نباشد تا در او سه خصلت باشد روشى از پروردگارش و روشى از پیغمبرش و روشى از امامش، روش پروردگارش راز پوشى است خداى جل جلاله فرماید داناى نهانست واحدى بر راز او مطلع نشود جز رسولى که خود پسندد روش پیغمبرش مدارا با مردم زیرا خداى عز و جل به پیغمبرش دستور مداراى با مردم داد و فرمود عفو پیشه کن و بنیکى دستور ده و از نادانان رو برگردان روش امامش شکیبائى در سختى و فکارى و گاه نبرد استخداى عز و جل میفرماید آنان که شکیبایند در سختى و فکارى و گاه نبرد هم آنان باشند که راستى کردند و هم آنهایند پرهیزکاران. أمالی الصدوق، ص: 330 المجلس الثالث و الخمسون
سلام
بسیار زیبا هست این روایت
روش خداوند متعال راز پوشی. و نگفت اند عیب پوشی. این نکته جالب تر است که عام تر از عیب جویی بیان می کنند در این روایت.
روش پیامبر مدارا با مردم و روش امام شکیبایی کردن.
باید آویزه گوش کرد.
ممنونم از این روایت و نکاتی که فرمودید.
در تاییدات الهی باشید