گفتن یا نگفتن، مسئله این است.
چند روز پیش خبری را برام خوندند که شخصی به نام مهربابا، بیش از 40 سال، هیچ حرفی نزده است 1 . کمی تعجب کردم که چرا این فرد، سکوت کرده و حرفی نزده . روایات را بررسی می کردم. چقدر روایت آمده بود به اینکه اگر سخن، نقره است، سکوت طلاست2 . هر کس ساکت باشد، نجات می یابد 3. هر کس خاموش باشد، درهای حکمت به روی او گشوده می شود 4 و ..
حتی امام باقر علیه السلام فرموده اند : این است و جز این نیست که شیعیان و دوست داران ما، زبانشان لال است 5.
این روایات رو که می خوندم، تعجبم بیشتر شد. گفتم: من اگه بخوام حرف نزنم، اگه هیچکس حرفی نزنه، آنوقت خدا برای چی زبان و کلام رو آفریده؟ یاد روزه ی سکوت حضرت مریم علیها السلام افتادم. که روزه ی سکوت در اسلام حرام است و آن زمان هم، چون امر الاهی بود جایز بوده.
ذهنم درگیر شده بود حسابی. از اونطرف خدا می گه که حرف نزن از این طرف می که حرف بزن و ساکت نباش. می گه مزیت انسان به عقل و حرف زدن و گویا بودنشه 6. اینکه انبیا با طلا و نقره به رسالت مبعوث نشدن و با گفتار به رسالت برگزیده شدند 7. تازه یه چیز دیگه ..خود خدا هم این همه با پیامبرانش توسط کتب اسمانی و یا پیامبر ما با قران و ... حرف زده 8. این جا بود که دوست داشتم امام زمانم می بود تا از او سوال می کردم، آقا جان، بالاخره من سکوت کنم یا حرف بزنم؟
باز هم خوندم و خوندم...رفتم بیرون و حرفهایی رو که مردم در کوچه و بازارها می زدند را شنیدم. دیدم اونی که حرف بیهوده 9 و بد10 و زشت 11 می زنه، ساکت باشه براش بهتره و اونی که از خدا و نعمت هاش و حرف خوب و حق 12 می زنه، حرف زدن براش بهتره. چون سخن گفتن یه چیز خنثی است13 . اگه خوب ازش استفاده کنی تو رو به جاهای خوب می بره 14 و اگه بد استفاده کنی، اونوقته که واویلا.
اما چی کار کنم که حرفای بیهوده و لغو نزنم؟ می دونین که خیلی سخته...که
باز هم پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله جوابم رو دادند. جقدر زیبا. اونقدر
به وجد اومده بودم و دلم برای پیامبر تنگ شد که بارها و بارها آرزوی زیارت
مدینه منوره رو کردم. ان شاالله روزی شما هم بشه همین امسال. حالا بالاخره چه کنم که حرف بیهوده نزنم؟ خیلی ساده است. فقط کافیه حواسم رو جمع کنم که حرفای منم جزو کردارم حساب می شه، این طوری کمتر حرف بیهوده می زنم 15.
می خوای به عقلت آرامش بدی، سکوت کن 17 . البته سکوتی که در آن به یاد خدا باشی 18 .
روایات رو از دست ندی که خیلی خیلی حرفها رو، اون جا گذاشتم بمونه.
1. خبر موثقه ولی به خاطر اینکه این موارد از نظر اسلام مردوده و برای اینکه تبلیغ نشه، لینک خبر رو نیاوردم.
2. عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ یَا بُنَیَّ إِنْ کُنْتَ زَعَمْتَ أَنَّ الْکَلَامَ مِنْ فِضَّةٍ فَإِنَّ السُّکُوتَ مِنْ ذَهَبٍ « الکافى ج 2 ص 114 و بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ج68 ص : 274» ابن قداح از امام صادق علیه السّلام روایت مىکند که لقمان به پسرش گفت اى فرزند اگر گمان دارى سخن از نقره مىباشد سکوت هم از طلا هست
3. قال رسول الله صلى الله علیه و اله و سلم: من صمت نجى. (شهاب الأخبار - ص 140 ) هر که خاموش شد ؛ نجات یافت
4. قَالَ أَبُو الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السلام مِنْ عَلَامَاتِ الْفِقْهِ الْحِلْمُ وَ الْعِلْمُ وَ الصَّمْتُ إِنَّ الصَّمْتَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْحِکْمَةِ إِنَّ الصَّمْتَ یَکْسِبُ الْمَحَبَّةَ إِنَّهُ دَلِیلٌ عَلَى کُلِّ خَیْر (الکافی ج2 ص : 113) امام رضا (ع) فرمود: از نشانههاى فهم (در دین) بردبارى و دانش و خاموشى است، به راستى خاموشى درى است از درهاى حکمت، به راستى خاموشى دوستى آورد، به راستى که آن دلیل هر خوبى است
5. عَنْ أَبِی حَمْزَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیه السلام یَقُولُ إِنَّمَا شِیعَتُنَا الْخُرْس (بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ج68 ص : 274) حضرت باقر علیه السّلام فرمود: همانا شیعیان ما بىزبان و گنگ و لال هستند (خاموش اند)
7. مَسْعَدَةَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام [عَنْ أَبِیهِ علیه السلام ] أَنَّهُ قَالَ لِرَجُلٍ وَ قَدْ کَلَّمَهُ بِکَلَامٍ کَثِیرٍ فَقَالَ أَیُّهَا الرَّجُلُ تَحْتَقِرُ الْکَلَامَ وَ تَسْتَصْغِرُهُ اعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ یَبْعَثْ رُسُلَهُ حَیْثُ بَعَثَهَا وَ مَعَهَا ذَهَبٌ وَ لَا فِضَّةٌ وَ لَکِنْ بَعَثَهَا بِالْکَلَامِ وَ إِنَّمَا عَرَّفَ اللَّهُ جَلَّ وَ عَزَّ نَفْسَهُ إِلَى خَلْقِهِ بِالْکَلَامِ وَ الدَّلَالاتِ عَلَیْهِ وَ الْأَعْلَام (الکافی ج8 ص : 148) مسعدة بن صدقه از امام صادق علیه السّلام [از پدرش علیه السّلام] روایت کند که پس از سخنان زیادى که بمردى فرمود بدو گفت: اى مرد تو سخن را بیمقدار و کوچک میشمارى بدان که خداى عز و جل رسولان خود را در هر مورد که فرستاده با طلا و نقره نفرستاده بلکه آنها را با (سلاح) سخن (و بیان) مبعوث فرموده، و خداى عز و جل نیز خود را با همان سخن و نشانهها و راهنماهاى بدان (ببندگانش) معرفى کرده است.
8. همان . قسمت دوم روایت مد نظرم است.
9. رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : مِن فِقهِ الرجُلِ قِلَّةُ کَلامِهِ فیما لا یَعنیهِ ( بحار الأنوار: ٢/٥٥/٢٨.) پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : نشانه فهمیدگى مرد،این است که کمتر سخن بیهوده مى گوید
- الإمامُ علیٌّ علیه السلام ـ لمّا مَرَّ برجُلٍ یَتکَلَّمُ بِفُضولِ الکلامِ ـ : إنّک تُملِی على حافِظَیکَ کِتابا إلى رَبِّکَ ، فَتَکَلَّمْ بما یَعنیکَ و دَعْ ما لا یَعنیکَ ( الأمالی للصدوق : ٨٥/٥٣ .) امام على علیه السلام ـ وقتى بر مردى گذشت که زیاده گویى مى کرد ـ فرمود : بدان که تو بر دو فرشته نگهبان اعمالت نوشته اى املا مى کنى و به سوى پروردگارت مى فرستى. پس، سخنانى بگو که برایت سودمند باشد و از سخنان بیهوده دم فرو بند.
10. الإمامُ علیٌّ علیه السلام : لا تُسِئِ اللَّفظَ و إن ضاقَ علَیکَ الجَوابُ (غرر الحکم : ١٠٢٦٧. ) امام على علیه السلام : سخن بد مگوى، اگر چه از پاسخ درماندى.
11. الإمامُ علیٌّ علیه السلام : إیّاکَ و ما یُستَهجَنُ مِن الکلامِ ؛ فإنّهُ یَحبِسُ علَیکَ اللِّئامَ و یُنَفِّرُ عنکَ الکِرامَ (غرر الحکم : ٢٧٢٢. ) امام على علیه السلام : زنهار، از به زبان آوردن سخنان زشت ؛ زیرا که فرومایگان را گرد تو جمع مى کند و گران مایگان را از تو مى رماند
12. الإمامُ علیٌّ علیه السلام : القولُ بالحَقِّ خیرٌ مِن العِیِّ و الصَّمتِ (غرر الحکم : ١٤٦٢.) امام على علیه السلام : سخنِ حق گفتن، بهتر از درماندگى در سخن و خاموش ماندن است
13. سُئلَ [ علیٌّ] علیه السلام أیُّ شَیءٍ مِمّا خلقَ اللّه ُ أحسَنُ ؟ فَقالَ علیه السلام : الکلامُ ، فقیلَ : أیُّ شیءٍ ممّا خَلَقَ اللّه ُ أقبَحُ ؟ قالَ : الکلامُ ، ثُمّ قالَ : بالکلامِ ابیَضَّتِ الوُجوهُ ، و بالکلامِ اسوَدَّتِ الوُجوهُ ( تحف العقول : ٢١٦ ) از امام على علیه السلام پرسیدند: بهترین چیزى که خدا آفریده کدام است؟ فرمود: سخن. عرض شد: زشت ترین چیزى که خدا آفریده کدام است؟ فرمود: سخن. سپس فرمود: با سخن است که رو سفیدى حاصل مى شود و با سخن است که رو سیاهى به وجود مى آید.
14. رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : إنّ الرجُلَ لَیتکَلَّمُ بالکَلِمَةِ مِن رِضوانِ اللّه ِ ما کانَ یَظُنُّ أن تَبلُغَ ما بَلَغَت یَکتُبُ اللّه ُ تعالى لَهُ بها رِضوانَهُ إلى یَومِ یَلقاهُ ، و إنّ الرجُلَ لَیَتکلَّمُ بالکَلِمَةِ مِن سَخَطِ اللّه ِ ما کانَ یَظُنُّ أن تَبلُغَ ما بَلَغَت یَکتُبُ اللّه ُ لَهُ بها سَخَطَهُ إلى یَومِ یَلقاهُ ( الترغیب و الترهیب : ٣/٥٣٧/٤٥. ) پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : گاه انسان سخنى خشنود کننده خدا مى گوید که گمان نمى کند آن سخن بدانجا رسد که رسید و خداوند متعال به سبب آن سخن خشنودى خود را تا روزى که دیدارش کند، براى او مى نویسد و گاه انسان سخنى نا خرسند کننده خداوند مى گوید که گمان نمى کند آن سخن بدانجا رسد که رسید و خداوند به سبب آن سخن خشم و ناخشنودى خود را تا روزى که دیدارش کند، براى او مى نویسد
- الإمامُ علیٌّ علیه السلام : کلامُکَ مَحفوظٌ علَیکَ مُخَلَّدٌ فی صَحیفَتِکَ ، فاجعَلْهُ فیما یُزلِفُکَ( غرر الحکم : ٧٢٤٦.) امام على علیه السلام : سخن تو، برایت نگهدارى و در کار نامه ات براى همیشه ثبت مى شود. پس آن را در چیزى به کار گیر که تو را [به خداوند ]نزدیک مى سازد
15. رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : إنّ مَن حَسَبَ کلامَهُ مِن عَمَلِهِ قَلَّ کلامُهُ إلاّ فیما یَعنیهِ .( بحار الأنوار : ٧١/٢٧٩/١٩. ) پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : کسى که گفتارش را جزئى از کردارش به شمار آورد، گفتار بى فایده او کاستى پذیرد.
16 . الإمامُ الصّادقُ علیه السلام : النُّطقُ راحَةٌ للرُّوحِ، و السُّکوتُ راحَةٌ للعَقلِ( بحار الأنوار : ٧١/٢٧٦/٦.) امام صادق علیه السلام : سخن، آرام بخش جان است و خاموشى، آرام بخش خرد
17. همان. قسمت دوم روایت مد نظرم بود.
18. رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : الصَّمتُ عِبادَةٌ لِمَن ذَکَرَ اللّه ( بحار الأنوار : ٧١/٢٩٤/٦٤.) پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : خاموشى براى کسى که به یاد خدا باشد، عبادت است
* الإمامُ علیٌّ علیه السلام : الکلامُ کالدَّواءِ ؛ قَلیلُهُ یَنفَعُ ، و کَثیرُهُ قاتِلٌ غرر الحکم: ٢١٨٢. امام على علیه السلام : سخن چون داروست، اندکش سود مى بخشد و بسیارش کشنده است
* الإمامُ علیٌّ علیه السلام : لا تَقُلْ ما لا تَعلَمُ ، بَل لا تَقُلْ کُلَّ ما تَعلَمُ ، فإنَّ اللّه َ فَرَضَ على جَوارِحِکَ کُلِّها فَرائضَ یَحتَجُّ بها علَیکَ یَومَ القِیامَةِ نهج البلاغة : الحکمة ٣٨٢ . امام على علیه السلام : آنچه نمى دانى مگوى، حتى تمام آنچه را هم که مى دانى مگوى؛ زیرا خداوند بر کلیه اعضاى بدن تو فرایضى واجب کرده است، که روز قیامت به وسیله آنها بر ضدّ تو حجّت مى آورد.
* الإمامُ علیٌّ علیه السلام : الکلامُ بَینَ خَلَّتَی سَوءٍ ، هُما : الإکثارُ و الإقلالُ ، فالإکثارُ هَذَرٌ ، و الإقلالُ عِیٌّ و حَصَرٌ غرر الحکم: ١٨٥٤. امام على علیه السلام : سخن، میان دو خصلت زشت قرار گرفته است: پرگویى و کم گویى؛ زیرا پرگویى به یاوه گویى مى انجامد و کم گویى، نشانگر درماندگى و عجز در سخن گفتن است
* عنه صلى الله علیه و آله : مَن لم یَحسُبْ کلامَهُ مِن عَمَلِهِ کَثُرَت خَطایاهُ و حَضَرَ عَذابُهُ -بحار الأنوار : ٧١/٣٠٤/٧٩ پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : کسى که گفتارش را از کردارش به شمار نیاورد، گناهانش بسیار شود و عذابش حاضر و آماده گردد
* الإمامُ علیٌّ علیه السلام : لا تَقولَنَّ ما یَسُوؤکَ جَوابُهُ غرر الحکم : ١٠١٥٥. امام على علیه السلام : هرگز سخنى را که از جوابش ناراحت مى شوى، مگوى
* الإمامُ علیٌّ علیه السلام : مَغرِسُ الکلامِ القَلبُ ، و مُستَودَعُهُ الفِکرُ ، و مُقَوِّیهِ [ و مُقوِّمُهُ] (٣) العَقلُ ، و مُبدِیهِ اللِّسانُ ، و جِسمُهُ الحُروفُ ، و رُوحُهُ المَعنى ، و حِلیَتُهُ الإعرابُ ، و نِظامُهُ الصَّوابُ غرر الحکم : ٩٨٣٠. امام على علیه السلام : کشتگاه سخن، دل است و انبار آن، اندیشه و تقویت کننده آن، خرد و آشکار کننده آن، زبان و جسم آن، حروف (کلمات) و جانش، معنا و زیورش، درست بیان کردن و نظامش، درستى.
ان شاالله توفیق عمل به این روایات نیز مانند علمی که روزیتون شده، شامل حالتون بشه. آمین. اللهم صل علی محمد و ال محمد
باز مثل همیشه مطلب عالی نوشتی وخوب پرورش دادی .
از یه خبر به یه عرش رساندی خود ومخاطب را .
جمع بندی حرفتون منو یاد فضه کنیز زهرا انداخت که 40 سال حرف نزد .
تمام حرفهایش ایات قران بود وبا قران جواب میداد
یکی از دوستان میگفت :در بچگی یه روز پیش پدرم حرف بد زدم، پدرم گفت :باید از دهان تو نور بیرونبیاد باید ایه وحدیث بگی چرا اینطور بیهوده میحرفی
میگه اینقدر این سخن در من اثر کرد رفتم سراغ قران وروایات اخر الامر طلبه شدم
گاهی یه کلمه نجات دهنده جان انسانهاست وگاهی یه کلمه خراب کنند عالم است
خدایا کمکمان کن تا حق بگوییم وبه حق عمل بکنیم